تبلیغات
متن،موضوع،درس،خلاقیت - آیا من خوب درس می دهم؟

آیا من خوب درس می دهم؟

تاریخ:جمعه 7 فروردین 1388-12:03 ب.ظ

    آیا من خوب درس می دهم؟

 طرح   سوالات مهم بعضی اوقات از پاسخ های مهم موثرتر است . این سوال یك سوال كلیدی ومهم است كه تجزیه وتحلیل آن منجر به تولید سوال های مهم دیگری در حرفه ی معلمی می شود. این نوع سوالات عامل مهمی درجهت پویایی وپیشروی علمی وعملی معلمان ومدیران مدارس خواهد شد.

 

ما معلمین اكثر اوقات بیشتر از شاغلین دیگر پاداش معنوی كار وفعالیت خود را دریافت می كنیم. با كشف روش یادگیری مناسب وبرگزاری ارزشیابی صحیح ورتبه بندی مناسب یادگیرنده ها ومقایسه هر فراگیر با میزان توانایی خودش ، می توانیم مطمئن باشیم كه این نوع پاداش ها در طول زندگی شغلی ما وجود خواهد داشت ودائمی خواهد شد.

 (( اگر به فردی یك ماهی بدهید غذای اورا برای یك روز تامین كرده اید اما اگر به او ماهیگیری یاد بدهید غذای او را برای تمامی عمر تامین كرده اید)) كنفوسیوس

 این جمله پر معنی ، به طور گسترده در حوزه ی مسائل تربیتی وزمینه یاددهی ویادگیری می تواند موارد استفاده زیادی داشته باشد .هم چنان كه می دانید انواع مختلفی از چوب های ماهیگیری وجود دارد ودر ضمن انواع مختلفی هم از طعمه های ماهیگیری ونیز محل های ماهیگیری متفاوت وجود دارد. همه این عوامل در تنوع بخشیدن به انتخاب ها وتجربه های یادگیری نقش مهمی را ایفا می كنند. حال اگر ماهیگیری از خود نپرسد كه نوع طعمه ویا چوب ماهیگیرای كه به كار می برد ، درست است یا نه ، ویا روش ماهیگیری وتكنیك های مناسبی كه برای ماهیگیری به كاربرده ویا  می برد درست است یا نه ، آیا ممكن است بتواند ماهی بگیرد ویا می تواند ماهیگیر موفقی باشد.

 بنابر این به ماهیگیران یعنی به معلمین ، می گوییم كه خود ارزیابی یكی از تكنیك های موفقیت در كار است. هیچ معلم حرفه ای نمی تواند مهارت های پیچیده یك معلم خوب را به دست آورد مگر با علا قمندی بسیار وبا پشتكار مداوم در مسیر وراه تشخیص ، كشف ، آزمون ورشد فعالیت های یادگیری دانش آموزان ، در حركت وتلاش باشد.

 تصور نمایید در حین تدریس یك درس ، یكی از دانش آموزان برای توضیح بیشتر سوالی می كند . كدام یك از اعمال زیر را انتخاب می كنید.

 1-فقط به آن دانش آموز جواب می دهید وبه او نگاه می كنید وصحبت می كنید.

 2-سوال را برای تمام دانش آموزان تكرار می كنید وسپس می پرسید چه كسی جواب را می داند .

 3-سوال را برای تمام دانش آموزان تكرار می كنید وسپس محل پاسخ را در كتاب مشخص می كنید.

 4-پاسخ دادن را تا زمان بعد به تاخیر می اندازید به علت این كه نمی خواهید تدریس را به هم بزنید.

  حالا در موقع پاسخ دادن كجا می ایستید ؟

 1-كنار دانش آموزی كه سوال كرده است.

 2-در جایی كه همه دانش آموزان تورا ببینند .

 3-محل ایستادن مهم نیست.

 آیا برایتان مهم است كه فقط یكی از گزینه ها را انتخاب كنید. آیا تا به حال چنین سوالاتی را از خود ننموده اید؟ اگر این كار را كرده باشید ؟ شما از آن دسته معلمانی هستید كه می خواهید تدریس خود را بهتر كنید. بنابر این به این مهم پی خواهیم برد كه خود ارزیابی ، قسمتی از ماهیت وذات انسانی است كه نیاز به قضاوت كردن وبیان نظرات خود ویا دیگران در مورد خودمان را نشان می دهد.

 ما گاهی اوقات به طور رسمی ویا غیر رسمی دیگران رامورد ارزیابی قرار می دهیم .ولی همیشه به طور منظم ودائم باید رفتارهای شخصی یا حرفه ای خود را ارزیابی كنیم.باید اذعان نمود كه ارزیابی وارزشیابی بخشی جدایی ناپذیر از فرایند تدریس است. همه ی معلمین خود -ارزیابی می كنند اما بسیاری از آن ها این كار را ناخود آگاهانه وغیر رسمی انجام می دهند . یك رویكرد نظام دار ارزیابی برای آنچه در كلاس روی می دهد نسبت به خود -ارز یابی های پیش بینی نشده ارجحیت دارد وبنابر این می تواند به دستاورد های مناسبی منجر شود .خود ارزیابی می تواند با تكنیك های مختلفی انجام شود كه با رویكرد های مشترك ویا با رویكرد تركیبی وبا به كار گرفتن دو یا چند تكنیك به طور هم زمان حاصل شود.

 تكنیك های خود ارزیابی :

 1- ثبت عملكرد های شخصی : دفتر های یاداشت شخصی یا دفتر های كلاسی

 2- اقدام پژوهی : تكالیف كلاسی ، طراحی فعالیت ها ، اقدام پژوهی عمل ونظر را با هم تلفیق می كند ویك روش تدریس موثر را برای معلمین فراهم می سازد تا با استفاده از آزمون های مختلف در كلاس ، دانش خود را درباره تدریس وبرنامه ریزی درسی افزایش دهند .پروژه های اقدام پژوهی اغلب بر اساس مراحل ( بررسی مقدماتی ، طراحی ، انجام كار ، مشاهده وعكس العمل ) انجام می شوند .این كار چه به صورت فردی یا جمعی می تواند بدون یادگیرنده یا با آن انجام شود وبر اساس موقعیت های واقعی ومشاركتی شكل گیرند.

 3-خود گزارش : چك لیست ها یا پرسشنامه

 4-خود مشاهده ای : ثبت دیداری وشنیداری تدریس دروس ،ضبط وثبت دیداری وشنیداری تدریس دروس در مورد چگونگی رویدادها دركلاس معتبرترین وصحیح ترین روش است.

 5-كار نمای حرفه ای معلم: كارنمای حرفه ای معلم مجموعه ای از مواد آموزشی پیوسته است كه نشانگر كارها وفعالیت ها در یك دوره مخصوص ، ویا یك گروه یاد گیرنده در یك سال تحصیلی است .كه شامل طرح درس ها، نمونه های كار دانش آموزی ، اهداف برنامه ،ثبت فعالیت های خارج از كلاس ،ثبت دوره های برگزار شده ، خلاصه مقالات یا نام كتاب های مربوط به حرفه ی معلمی ، یاداشت هایی از دانش آموزان ووالدین آن ها وشناسه هایی از كار گاه های آموزشی یا كنفرانس ها ، عكس ها ، فیلم های ویدئویی وغیره است.

 6-تعویض نقش معلمین به جای یاد گیرندگان : یكی از بهترین راه های كشف آن چه واقعا در كلاس روی می دهد ، این است كه خودمان را به جای یاد گیرندگان بگذاریم.

 7-مشاهده همكار

 8-طرح های پیشرفت حرفه ای معلم: هدف این تكنیك تسهیل نظام دار رشد حرفه ای در همایش ها وجلسات سالیانه است.

 9-پروژه های رشد حرفه ای گروهی : این تكنیك یك بخش یا كل كار مدرسه را با تكنیك های خود - ارزیابی متنوع درگیر می سازد.

 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر