تبلیغات
متن،موضوع،درس،خلاقیت - فستیوال هنری

فستیوال هنری

تاریخ:شنبه 8 فروردین 1388-12:11 ب.ظ

  فستیوال هنری

 برگزاری فستیوال هنری ، گام مهمی در جهت پرورش نیروی تفكر وخلاقیت هنری می باشد. زیرا اگر حركت نكنیم وافكار وعقاید هنری خویش را مورد بازنگری جدی قرار ندهیم ، به كودكان ظلم كرده ایم واستعدادهنری خدا دادی آنان را سركوب نموده ایم. كودكان دبستانی نیز به مرور زمان در این راستا بی انگیزه خواهند شد.

بنابر این برگزاری فستیوال هنری ، طبیعت خشك سالی وبرهوتی هنری كودكان را دوباره سرسبز وخرم می نماید .نباید در این فكر باشیم كه زود نتیجه بگیرم ، زیرا این فكر مانع رشد هنری فراگیران می شود. كودكان در تعامل وتعاون با همدیگر ، خلاقیت ،اخلاق ومحبت را می آموزند وبا همدیگر برجذابیت وزیبایی هنری می آفزایند. امروزه هنر در مدارس ما واقعا مظلوم واقع شده است .خلاقیت هنری وپرداختن به استعداد های درخشانی كه بعضی از فراگیران ذاتا دروجود خویش دارند ،متاسفانه درمدارس مورد غفلت وبی توجهی قرارگرفته ،وهنر فدای دروس دیگر گردیده است.

 هدف از فعالیت هنری غنای عاطفی وفكری كودكان است واحتمالا كسانی هستند كه از آثار او استفاده می كنند .درنظام تعلیم وتربیت باید به نظر گاه نخست توجه گردد وپرورش یابد .زیرا قبل از هرچیز شگفتگی كودك وتجاربی كه باعث پختگی شخصیت او می شود ، دارای اهمیت می باشد. ازنظر كودك  فعالیت های هنری ، بیش از آن كه نتیجه ، كار جالب باشد ،اجرای آن اهمیت دارد.زیرا كودك احساس می نماید ، كاری را انجام می دهد كه مربوط به خودش است ودر این راستا كاملا آزاد است واحساسات خود را بیان می كند .كودك باید توانایی كسب تجارب مخصوص به خود را داشته باشد ، نه تجاربی كه مابه او تلقین می كنیم .ما باید وسایل بیان وبروز خلاقیت هنری را در اختیار كودكان قرار دهیم ، كه یكی ازمهمترین این ابزار ها برگزاری فستیوال هنری می باشد. زیرا محیطی بوجود می آورد ،كه كودك برای ابراز خلاقیت هنری تشویق می شود وخود نیز تجارب بد یهی وزیبا شناسانه پیدا می كند. كودك دارای خصوصیات روانی مخصوص به سن وسال خود است ونباید اورا به عنوان یك بزرگ سال ناكامل درنظر گرفت. علاوه براین ،كودك خودش بزرگ می شود وهیچ دلیلی ندارد كه دارای معیارها واحساسات وادراك های هنری معینی باشد .از طرفی دیگر هر كودكی دارای خواست های مخصوص به خلق وخوی خود است وهنگامی كه این خواست ها با خصوصیات سنی او مخلوط گردد ،با عث آن می شود كه او دنیا را از دیدگاهی بنگرد كه بیشتر بزرگسالان قادر به درك آن نیستند.

 برگزاری فستیوال هنری در مقطع ابتدایی فرصتی است برای استفاده از نقطه نظر های دیگران برای كودك ،وتمرین خوبی است برای غنی كردن اطلاعات وپرورش دادن نیروی تخیل در وجود كودك، اگر كار بدین صورت انجام گیرد ،كودك محتواهای عاطفی وفكری خویش را غنی تر می نماید. از طرف دیگر نباید فراموش كرد كه بسیاری از كودكان در ترسیم دسته جمعی فعالیت های هنری كسب شادمانی می كنند وبه آن ها احساس موفقیت دست می دهد ، وهمه می دانیم كه این احساس تا چه اندازه برای همه ومخصوصا برای كودكان درجهت پرورش شخصیت آن ها لازم وضروری می باشد. یك چنین شادمانی واحساس موفقیتی را كودكان در زمینه های دیگر دروس به ندرت به دست می آورند، در فستیوال هنری به راحتی بدان می رسند.كارهای هنری كودكان این امكان را به ما می دهد تاروند پرورش فكری آن ها را بشناسیم وببینیم آن ها راجع به دنیا واشخاصی كه با آنان زندگی می كنند چگونه می اندیشند. وبالا خره متوجه می گردیم كه چه آموخته اند واثر محیط بر پرورش آن ها چه بوده ونگرش ومشكلات عاطفی آن ها چیست؟

 كودكان با تمام سادگی وصفای درونی كه از خود نشان می دهند ، به سادگی وراحت وآشكارا مشكلات وآرزوهای خود را بروز نمی دهند ، بلكه گاهی مواقع آن را به صورت های غیر متعارف نشان خواهند داد كه كار هنری یكی از این جنبه هاست ، كه كودك سعی دربرورز دادن آرزوها ومشكلات خود، درآن را دارد.

 (آرنهایم) arnhei M 1969براین عقیده است كه تفكر اساسا با ادراك دررابطه است. بنابر این تمرین های كودك در كارهای هنری (نقاشی، طراحی،كلاژ سازی، مجسمه سازی و...) نه تنها درتربیت بینایی - كه در نظام آموزش وپرورش اكثر كشور های جهان نادیده گرفته می شود - بلكه دربسیاری از زمینه های یادگیری ورشد فكری او نیز موثر واقع می شود .كودك از بطن تولد استعداد هایش را در رابطه با هنر بخصوص(رنگ آمیزی) از خود نشان می دهد واین مساله بستگی زیادی به میزان خلاقیت واستعداد های ذاتیش دارد. برگزاری فستیوال هنری به ما فرصت می دهد تا بهتر بتوانیم به تمایلات درونی واستعدادهای كودكان پی ببریم .در فستیوال هنری كودكان درچهارچوب دنیای تخیلی خویش به ترسیم ایده آلهایشان می پردازند ودر دریای متلاطم اندیشه ها وافكار درپی تكیه گاهی مطمئن می گردند تا به تخلیه روانی بپردازند ،كه دراین وادی دختران وپسران تفاوت هایی درانتخاب رنگ ها ورنگ آمیزی كارهای هنریشان خواهند داشت كه بستگی زیادی به استعداد ومحیط اجتماعی آنان دارد. شركت در یك فستیوال هنری برای كودك صرفا سرگرم كننده نیست ، بلكه به وسیله آن از محیط اجتماعی خود تاثیر می پذیرد وبرآن نیز تاثیر می گذارد وبه ابراز تمایلات واحساساتش می پردازد ،وبدین طریق به رویاها وخیالات وباورهای ذهنی خود، با نمادی رنگی محتوا واثری واقعی می بخشد ،تادر این وادی دربرقراری ارتباط با محیط موفق تر باشد. متاسفانه دربرنامه درسی مدارس اهمیت چندانی به هنر دانش آموزان داده نمی شود واز آن به عنوان یك كار جنبی استفاده می گردد .یكی از راه های اهمیت دادن به هنر درمقطع ابتدایی برگزاری سالیانه فستیوال هنری بین مدارس سطح شهر وروستا می باشد. این مهم ،كودكان دبستانی را باانگیزه تر می كند وآنان را با رشته های متنوع هنری آشنا می نماید وبا توجه به اسعداد هنری خود ،با تجربه تر می شوند .

 ضرورت مسئله:

 1- كمك به مربیان درشناخت بهتر فراگیران وداشتن انتظارات معقول درحد توان آنان

 2-كشف وبررسی تفاوت های هنری فراگیران

3- شناسایی استعدادهای درخشان هنری وفراهم كردن زمینه رشد این گونه دانش آموزان

 4- با توجه به مشكلات تعلیم وتربیت یكی از راه های شناخت عواطف وپرورش آن فعالیت های هنری است.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر