تبلیغات
متن،موضوع،درس،خلاقیت - چگونه از موسیقی درتدریس استفاده كنیم؟

چگونه از موسیقی درتدریس استفاده كنیم؟

تاریخ:دوشنبه 10 فروردین 1388-10:40 ق.ظ

 چگونه از موسیقی درتدریس استفاده كنیم؟ ( روش تدریسی متفاوت)

 روانشناسان تصور می كنند كه كاهش حافظه ماشینی درنزد كودكان براثر روش های آموزشی اجباری است كه موجب خستگی

روحی دانش آموزان می شود. با توجه به مطالعه های گوناگون وتحقیق به این نتیجه رسیده ام ،كه انسان هنگامی بهتر وسریعتر مطالب آموزشی ویا هرمطلبی را یاد می گیرد وبه خاطر می سپارد كه درحال استراحت ودر آرامش روحی باشد .زیرا هرموضوعی را اگر به صورت غیر مستقیم (بدون قصد به خاطر سپردن ویا د سپاری) فرا بگیریم ، بهتر ودقیقتر درخاطرمان باقی می ماند ومدت طولانی تری آن را به یاد خواهیم داشت وشاید شما نیز این گونه تجارب را در زندگی به یاد داشته باشید.

 از این اصل نتیجه می گیریم كه مطالعه تحت فشار وبا اراده نه تنها مفید واقع نمی شود ، بلكه امر یادگیری وبه خاطر سپردن را كندتر وكم دوام تر می سازد. طبق پژوهشهایی كه روی فعالیت های مغزی انسان صورت گرفته است ،از مغز امواجی به نام ها ی موج های (آ-ب-ث-ود)ساطع می گردد. طبق پژوهش هایی كه بعد از آن صورت گرفت ،معلوم شد كه امواج ((آ)) كه بین 8تا13هرتز قرار دارد، زمانی ظاهر می شود كه انسان درحال استراحت وآرامش كامل قرارگرفته باشد. بنابر این به این نتیجه می رسیم ،كه زمانی كه از مغز موج های -آ- انتشار می یابد ،انسان می تواند ازنیروهای ذخیره بدنی وفكری خود بهتر استفاده كند. بهترین موقع برای این كه موج های -آ- از مغز ما انتشار پیدا كند ، هنگامی است كه به شنیدن موسیقی مشغول هستیم . موسیقی كلاسیك ضمیر ناخودا گاه مارا بیدار می كند ومغز را در حالت آرامش وسكون قرار می دهد وآثارخستگی را از میان می برد .براین اساس ، هنگامی كه درس می دهیم باید یكی از موسیقی های كلاسیك ،قطعاتی از(موتسارت،هایدن،ویوالدی،باخ) پخش شود .زیرا قطعات موسیقی این موسیقی دانان حس سركشی وهیجان را در شنونده بر نمی انگیزد.آموزش توام با موسیقی از تلف شدن نیروهای فكری دربرابر گفته هایی ازقبیل (این مطلب مشكل است -یا به خاطر سپردن این موضوع دشوار است وغیره...) كه موجب یاس وبیم درشنونده می شود ،حفظ می كند .موسیقی با عث می شود كه همه بخش های مغز به كار افتد ودرنتیجه قدرت فراگیری وبه خاطر سپردن افزایش یابد. موسیقی برقدرت فراگیری وبه خاطر سپردن كودكان ،200تا300درصد می افزاید.

 بااین روش دانش آموزان مطالب درسی را بسیار سریعتر فرا می گیرند وبهتر به خاطر می سپارند .با این روش زمان فراگیری نوشتن كه دربرنامه عادی 120ساعت است به 62ساعت كاهش یابد وزمان فراگیری ریاضی كه به طور عادی 220ساعت است به 100ساعت تقلیل پیدا كند. دراین روش تدریس به صورت كلی انجام می گیرد وجزئیات مطلب به صورت مستقیم تدریس نمی شود ، زیرا تدریس جزئیات موجب می شود كه دانش آ موز خسته شود ودرپیچ و خم های مطالب جزئی ،راه اصلی را گم كند .هنگامی كه دانش آموز با مطالب كلی برخورد می كند دنیای جدیدی رادربرابر خود می یابد وتوجه او كم كم به جزئیات كه بیشتر نسبت به آن تمایل دارد جلب می شود وبدین ترتیب دراو شوق وذوق تحقیق وپژوهش رشد می كند . جزئیاتی كه درحاشیه درس باقی می ماند دراوایل خیلی زیاد به نظر می رسد ولی بعدا دانش آموز آن ها را نیز فقط با چند روز تاخیر فرا می گیرد وبا وجود ااین  چند روز تاخیر باز هم مجموع زمان لازم برای فراگیری كمتر از زمان لازم درروش عادی وقدیمی است. به كارگیری این روش نتیجه اقتصادی بسیار مهمی نیز دربردارد ،زیرا هم دروقت صرفه جویی می شود وهم هزینه تحصیل. از این روش به بهترین شیوه می توان زبان خارجی را آموزش داد، بدین ترتیب كه شاگردان روی صندلی راحتی بنشینند ، درآن هنگام قطعه ای از یك موسیقی (مثلا قطعه ای از باخ) نواخته شود وآموزگار به دانش آموزان سفارش می كنند كه به چیزی فكر نكنند وصبر كنند تابر اثر موسیقی حالت آرامش خاطر به ان ها دست دهد وبه دیگر سخن حالت ((پاسیف)) یعنی حالت انفعالی پیدا كنند وبر مغز خود فشار وارد نیاورند . پس از پایان این مرحله ، آموزگار داستانی را با آهنگ موسیقی به زبان خارجی بیان كند .روز بعد دانش آموزان 120تا150واژه را به خاطر دارند. این موضوع كاملا برخلاف عرف وعادات استادان زبان است كه به روش قدیمی وسنتی تدریس می كنند .آن ها مدعی هستند كه نمی توان دریك روز بیش از 30واژه را یاد گرفت وبه خاطر سپرد. با به كار بردن این روش نوعی علاقه نسبت به زبان خارجی درفراگیران ایجاد می شود ، زیرا سریعتر آن را فرا می گیرند. علت این امر ان است كه از فرا گرفتن خود لذت می برند ونسبت به خود اعتماد واطمینان پیدا می كنند واز احساس موفقیت وپیشرفت دركار خود تشویق می شوند وبه آموختن زبان بیشتر علاقه پیدا می كنند.

 كاربرد این روش با موسیقی ایرانی:

 این روش به طور كلی با موسیقی سنفونی وبه ویژه با قطعاتی كه باعث آرامش فكری می شود وهیجان واضطراب را از میان می برد ، بستگی دارد.زیرا مولفه های اصلی یك قطعه سمفونی عبارت است از :وزن(rhytme) نغمه( melodie) هماهنگی(harmonie) دومولفه اول ودوم درموسیقی ایرانی وغربی مشترك است ولی مولفه ی سوم یعنی هماهنگی درموسیقی نادر است .با این وصف دوعنصر وزن ونغمه ، موسیقی ایرانی را غنی می سازد وبرای كاربرد این روش كفایت می كند. باید دقت كرد كه از قطعاتی از موسیقی ایرانی استفاده كرد كه مایه سركشی وهیجان روانی نباشد وقطعاتی را انتخاب كرد كه موجب پیدایش آرامش گردد.این روش را در كلاس درس به كار برید ، تا سرعت فراگیری وبه خاطر سپردن دانش اموزان را 40تا50بار بیشتر از تدریس عادی ومعمولی كنید. درهنگام تدریس موسیقی كلاسیك ویا بدون كلام مناسب ایرانی با شرایط دارا بودن وزن ونغمه را پخش نمایید ، تا فراگیران به حالت آرامش فكری لازم برسند تا موج الفا از مغز شان ساطع گردد كه در این صورت میزان یادگیری ( به خاطر سپردن ویاد آوری ) آنان افزایش یابد




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر