تبلیغات
متن،موضوع،درس،خلاقیت - تکالیف هدفدارو علمی برابر است با دانش آموز...............؟

تکالیف هدفدارو علمی برابر است با دانش آموز...............؟

تاریخ:سه شنبه 5 آبان 1388-09:38 ب.ظ

تکا لیف هدفدار وعلمی برابر است با دانش آموز................؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه:

 

با توجه پیشرفت های علمی در تمام زمینه ها ی زندگی انسانی ، و  كم رنگ بودن نگرش و مهارتها در تدریس ، نوعی ایستایی و غفلت از قافله شتابان كاروان تعلیم و تربیت محسوب می گردد. در این مسیر برای پویایی در عرصه علم در سطح جهان باید دانش را معنا دار كرد. مهارتهای مفهوم سازی توسط دانش آموزان را آموزش داد. مهارتهای حل مسأله و تفكر نقاد، مهارتهای اجتماعی و زندگی را تبلیغ نموده و در مدارس نهادینه نمود. . با نگاهی اجمالی به تاریخچه نظام تعلیم و تربیت تطبیقی در می یابیم كه تحول آموزشی – مهارتی در بسیاری از كشورها از نظام ارزشیابی آغاز و به دیگر مؤلفه ها سرایت كرده است.

از نكات حایز اهمیت درامر ارزشیابی توجه به حیطه نگرش و عواطف فراگیران است كه باید شیوه های كاربردی در سنجش و ارزشیابی دانش آموزان را در این بعد فراهم نمود. از كاربردها و ابزارهای مهم و اساسی ارزشیابی در راستای خدمت به آموزش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- پوشه كار

 2- تعیین تكلیف هدفدار

3- تحقیق و پروژه

4- بازخورد

5- آزمونهای عملكردی

6- چك لیست ارزشیابی

در این مقاله بنا به اهمیت موضوع و كاربرد     همه گیر تكالیف هدفدار در كلاس های درس به این مهم می پردازیم:

تكلیف:

تكلیف شب یكی از ابزارهای ارزشیابی مستمر در فرایند آموزشی است.

ارزشیابی مستمر یا سازنده بخشی از فرآیند آموزش تلقی می شود به این معنا كه ارزشیابی در جریان آموزش جاری است و معلم به طور مرتب با آن درگیر است.

آن چه كه ارزشیابی را پویا و سازنده می كند نحوه ی استفاده از نتایج آن است. (رستگار 1382)

معلم از تكلیف شب فراگیران ، نحوه ی انجام آن و میزان به كارگیری مهارت فراگیران از نقاط ضعف و قوت آنها اطلاع می یابد و می تواند رهنمودهای لازم را برای آن كاستیها و تقویت نكات مثبت ارائه نماید.

در فرآیند آموزش داوری ارزشی معلم زمانی كامل می شود كه قادر باشد تحلیلی درست از روند پیشرفت فراگیران داشته باشد و او را در گامهای بعدی یاری نماید.

اطلاعات به دست آمده از فرایند تحلیل و برسی خطاها ، دستمایه ارائه رهنمودهای مفید برای اصلاح و بهبود عملكرد دانش اموزان است. بنابراین رابطه نزدیك بین بازخورد و تكلیف شب مشخص می گردد. طراحی و تهیه تكالیف مناسب به دانش آموز كمك می كند تا خطاهایش كاهش یابد و موفقیتهایش در سفر یادگیری افزون شود . بر این اساس مفهوم تكلیف درسی گسترش می یابد و دیگر نمی توان آن را در پرسش تكراری و بازنویسی متون خلاصه كرد. در واقع طراحی تكلیف ، طراحی یك فرصت یادگیری برای دانش آموزانی است كه نیاز ویژه آموزشی دارند و این نیاز با مطالعه عملكرد گذشته فرد و تحلیل خطاها و موفقیتهایش شناخته می شود. ( دكتر حسینی ، محمد 1384)

تعریف و مفهوم تكلیف شب:

هریس كوپر یكی از پژوهشگران و دانشمندانی است كه درخصوص تكلیف تحقیقاتی داشته است . وی تكلیف را چنین تعریف می كند: وظیفه ای است كه معلمان برای دانش آموزان تعیین می كنند تا آنها را در ساعات خارج از مدرسه انجام دهند.

نتایج تحقیق اهداف و تكلیف شب را در هفت مورد طبقه بندی نموده است.

1- تمرین به منظور افزایش سرعت، تسلط ، تثبیت و مهارت است.

2- شركت فعال فراگیران در فعالیتها

3- رشد تخصصی به منظور پرورش حس سواد پذیری ، امانت و صداقت.

4- ایجاد روابط متقابل شاگرد با والدین

5- به منظور تعیین خط مشی و مقررات

6- ایجاد روابط عمومی بین والدین و فرزندان

7- ایجاد اخطار و آگاهی در زمینه ی انتظارات معلم از دانش آموز در زمینه مسائل درسی (قورچیان1381) «انواع تكلیف شب»

    انواع تكلیف شب از نظر محتوا به صورت زیر طبقه بندی شود.

1- تكالیف تمرینی: این نوع تكالیف مهارتها و دانشهای كسب شده را تقویت می كند. اكثر تكالیف تمرینی ، غیر تخیلی ، غیر خلاق و تكراری هستند . مؤثرترین نوع تكلیف تكالیفی هستند كه در آنها از شاگرد خواسته شود آموخته های جدید را با روش شخصی به طور مستقیم به كار ببرند . مثلاً دانش آموزی كه انواع گیاهان گلدار ، بدون گل ، دانه دار و بدون دانه را شناخته است به عنوان تكلیف تعدادی از گیاهان محیط اطراف خود را شناسایی كرده و در این طبقه بندی قرار دهد.

2- تكالیف آماده سازی: این نوع تكالیف جهت آماده سازی شاگردان برای روزهای بعد به كار می رود و معمولاً به صورت مطالعه كتب درسی ، مطالعه خارج از كتاب درسی ، جمع آوری اطلاعات و مواد قبل از كنفرانس ارائه می شود. هدف از ارائه این نوع تكلیف وارد كردن دانش آموزان به كسب زمینه8 مناسب اطلاعاتی جهت آماده شدن برای دروس و بحث روز بعد است. برای این نوع تكیف ابتدا باید رهنمودها و دستور العمل لازم را در مورد چگونگی و چرایی انجام وظایف كاملاً برای فراگیران روشن و مشخص نمود.

3- تكالیف بسطی-امتدادی: این نوع تكالیف شاگرد را به فراسوی كارها و فعالیتهای كلاسی سوق می دهد و موجبات یادگیری و ایده های فراگیران را در موقعیت های جدید فراهم می كند. مثلاً درسی كه درباره ی بوعلی سینا است از فراگیران بخواهیم با مطالعه كتابها به مجلات و یا حتی مصاحبه با دیگران اطلاعات بیشتری درباره ی ابن سینا فراهم آورند. تكالیف بسطی امتدادی ممكن است چندین روز یا هفته به طول بینجامد . این نوع تكلیف بر تولید دانش تكرار و تكثیر آن استوار است.

4- تكالیف خلاقیتی : وقتی دانش آموز مفاهیم و مهارتهای كسب شده در كلاس درس را با هم تركیب كند و در یك راه یا راه های جدید و متفاوت به كار بندد این نوع تكلیف را خلاقیتی گویند . مثلاً ساختن مدل یك مزرعه با چوبهای مستعمل بستنی ، یا حل مسئله ای خاص قدرت خلاقیت ، ابتكار شخصی ، تخیل و خود راهبری را در شاگردان پرورش می دهد. البته باید یادآور شد كه این چهار نوع تكلیف همیشه به طور مجزا و منفك به شاگردان ارائه نمی شود گاهی ممكن است گرد برای حل یك مسئله از هر چهار نوع تكلیف برای خلق و بسط ایده خود استفاده نماید. به این ترتیب با ایجاد تنوع در تكالیف مختلف می توان موجبات تثبیت ، آماده سازی تداوم و خلق مفاهیم و مهارتهای را در فرایند تعلیم و تربیت فراهم ساخت.

«نمونه هایی از تكالیف از نظر محتوا»

تكالیف تمرینی: سؤالات و تمرینات ریاضی صفحه ..... را بنویسید. ( حل كنید)

تكالیف آماده سازی : درس جلسه آینده علوم درباره ی منقار جانوران است . شما می توانید با افراد خانواده درباره منقار و اینكه اگر منقارنبود چه اتفاقی می افتاد وچرا منقار جانوران با همدیگر فرق دارد؛بحث كنید و نتیجه را به كلاس بیاورید.

تكالیف بسطی- امتدادی: یك هفته فرصت دارید اطلاعاتی كه درباره ی ضرب ها  آموخته اید را بنویسید.

5- تكالیف خلاقیتی : به نظر شما اگر تعداد زاویه ها، نوع آنها و تعداد اضلاع یك متوازی الاضلاع تغییر كند چه شكلی درست می شود دلیل خود را بنویسید




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
ثبت لینک - تبادل لینک - سایت تفریهی - فروشگاه هوشمند
سه شنبه 5 آبان 1388 10:32 ب.ظ
سلام. بهت تبریک میگم وبلاگ خوبی داری . خوب بزار یکم خودمو معرفی کنم :
اولین فروشگاه اینترنتی هوشمند با امکانات رایگان از جمله : اس ام اس های عاشقانه و خنده دار و غنگین , قالب های رایگان وبلاگ های ایرانی و .... (تبادل لینک)http://www.foroshgahonline.com
در ضمن میتوانید از طریق عضویت گروه جدیدی ایرونی میتوانید تمامی مطالب را در ایمیل خود نیز داشته باشید
http://irooni.foroshgahonline.com

اگه خواستی یه سر بزن بهم.موفق و پیروز باشی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر