تبلیغات
متن،موضوع،درس،خلاقیت - تجارب ماندگار معلمان در کلاس درس

تجارب ماندگار معلمان در کلاس درس

تاریخ:چهارشنبه 30 تیر 1389-10:14 ب.ظ

  تجارب ماندگار معلمان در کلاس درس

اگر در کلاس شما دانش آموز ناهنجار یا نامنظمی (قلدری) وجود دارد که شما را کلافه کرده است میتوانید در شروع چند جلسه کلاس کار حضور وغیاب دانش آموزان را به او واگذار کنید .تاثیر این کار شگفت انگیز است.

 

معمولا دانش آموزان در نیمه کلاس خسته می شوند لذا همان لحظه که احساس کردید، از آنها بخواهید که در سر جایشان شروع به نرمش کنند. ( حدود پنج دقیقه ) مخصوصا اگر ساعت اول ریاضی داشته باشند و شما قصد تدریس داشته باشید و یا آنها شب قبل دیر خوابیده باشند.( اگر همراه با خنده باشد بهتر است ).(کلی)

 

 

 

برای تقویت املا دانش آموزان را گروه بندی می کنیم از گروهها می خواهیم هر کدام بیست واژه مشکل را بنویسند. سپس هرگروه یک آینه را مقابل کلمات نگه می دارند و اعضای گروه بعدی باید سریع واژه را تشخیص دهند. هر واژه یک نمره دارد با نظارت دبیر و سرگروهها بازی و آموزش با لذت وهیجان بسیار همراه می شود و دانش آموزانی که در املا ضعیف هستند با این روش پیشرفت میکنند.(املا)

 

یکی از روشهایی که آموزش صحیح و ماندگار را در پی دارد طرح سؤال از دروسی است که تدریس می شود. به این منظور از دانش آموزان می خواهیم جعبه زیبایی به نام جعبه پرسش تهیه کنند(با سلیقه خودشان تزیین کنند. تصویر بزرگان و دانشمندان را روی آن بچسبانند یا آن را شبیه کتابخانه کوچک بسازند و...) پس از تدریس هر درس سؤالات آن درس را بنویسند و داخل جعبه بگذارند. این جعبه کاربردهای فراوانی دارد برای ارزشیابی تشخیصی و یا اجرای مسابقه و حتی امتحان میتوان از این جعبه بهره مند شد زیباترین جعبه هایی که سؤالات مفیدی هم داشته باشند تشویق شده و نمره می گیرند.(کلی)

معمولاُ دانش آموزان در نوشتن املا کند نویس هستند. برای رفع این مشکل املا به روش خبرنگاری اجرا میشود .به دانش آموزان فرصت پیش مطالعه درس مورد نظر را میدهیم سپس متن درس را معمولی با مکث یک ثانیه ای میخوانیم و دانش آموزان مینویسند. ممکن است نقطه،تشدید،سرکش و...نگذارند(مانندخبرنگاران) یا بدخط بنویسند هدف تنها تندنویسی است.سپس متن رادوباره میخوانیم وبادقت رفع اشکال میکنند میتوانیم به دانش آموزانی که سریع و صحیح می نویسند نمره بیشتر بدهیم.(املا)

 

 

یکی از راه های تقویت دانش آموزان در نوشتن انشا، آموزش و یا به عبارتی القاء خودباوری است. و اینکه آنان را به توانایی های خودشان واقف کنیم. و در این خصوص قطعه های کوتاه خیالی برای آنان تعریف نموده و سپس از آنان بخواهیم مشابه آن را تعریف نمایند و در مرحله بعدی از آنان بخواهیم آنچه را گفته اند، بنویسند. و در نتیجه به آنان اطمینان دهیم که این همان نوشتن است. بنابراین نباید از نوشتن هراس داشته باشیم البته باید تشویق را هم داشته باشیم.(انشا)

 

درس ها یی برای یك معلم!

 وقتی معلم وارد كلاس شد ،كاریكاتوری از چهره اش را روی تخته سیاه دید .كاریكاتور، زننده، دقیق و مضحك بود. كلاس منتظر واكنش معلم بود. معلم با شوق و علاقه به آن نگاه كرد و سپس گفت: « آنقدر خوب كشیده شده كه آدم حیفش می آید پاك كند. صبر میكنیم تا هنرمندی كه این كاریكاتور را كشیده، آنرا روی كاغذش كپی كند. من به این كاریكاتوریست با استعداد تبریك می گویم.» •با این عمل پختگی خود را نشان داد. •هیچ گونه رنجش شخصی از این كاریكاتور زننده به دل نگرفت. •از شوخی یك دانش آموز ، آزرده خاطر نشد. •دنبال دانش آموز خطاكار نگشت و سعی هم نكرد كه او را شرمسار كند. •از موعظه بی ثمر و بحث اخلاقی خودداری كرد. •به جای آن، خلاقیت دانش آموز را تشویق كرد و هنر او را محترم شمرد.

برگرفته از ماهنامه رشد معلم آبان 85 .

 

یكی دیگر از ایده هایی جالب با دانش آموزان در تقویت املایکه نتیجه خوبی  هم دارد املای كلمه ای است و چگونگی انجام آن به این نحو است كه ابتدا معلم یك املا به دانش آموزان می گوید سپس با ارزشیابی از املا، كلماتی را كه بیشتر دانش آموزان در آن اشكال دارند را انتخاب می كند. سپس بر روی آن كار می كند و علاوه بر جمله سازی با آن كلمه در جلسه ی بعد یك املا با استفاده از این كلمه می گوید به نحوی كه این كلمه در تمام جملات املا به كار رفته باشد و دانش آموزان مجبور باشند آن را یاد بگیرند.(املا)

 

این جانب این ایده را چند سال در پایه ی اول ابتدایی انجام دادم ونتیجه ی مثبت هم گرفتم و آن ایده كه من آن را پیشرفت امتیازی نام گذاری كردم به این است كه در دروسی كه دانش آموزان اشكال بیشتری دارند مانند ریاضی ، املا ویا حتی انجام تكلیف، معلم هر دانش آموزی را با خودش مقایسه می كند و هرگاه دانش آموزی تمرین یا تكلیفی را انجام داده یك امتیاز مثبت از معلم دریافت می كند و این امتیاز در دفتر دانش آموز ثبت می گردد تا امتیاز های دانش آموز افزایش یابد و پس از رسیدن به سطحی كه از قبل تعیین شده است، یا از معلم كارت تشویقی دریافت می كند و یا یك جایزه ی ساده می گیرد و این امتیاز ها به شكل مثبت از شماره ی 1 شروع و تا اعداد بالاتر ادامه می یابد.(کلی)

 

از عکس های عادی که از شهر ها روستا ها و طبیعت توسط بچه ها یا خانواده انها گرفته شده است می توان در اموزش مفاهیم اصلی جغرافیا کمک گرفت به این صورت که از نوع خانه ها و خصوصا سقف انها میتوان به به میزان بارندگی منطقه پی برد. مثلا با دیدن شیروانی میتوان نتیجه گرفت که منطقه پر باران است یا طاق های ضربی بیانگر منطقه خشک است و.... یا اینکه از نوع پوشش مردم ان منطقه که در عکس نشان داده می شود میتوان نوع اب و هوای منطقه را معلوم کرد که پوشش های ضخیم خاص مناطق سرد و پوشش نازک خاص مناطق سرد و.... با این وجود میتوان از بچه ها خواست که هر هفته یک نفر یک عکس را که از منطقه بومی خودش تهیه کرده به کلاس اورده و هر چیزی را که از طریق این عکس میتواند در مورد جغرافیای منطقه بگوید در کلاس به بحث بگذارد.(جغرافیا)

 

برای آموزش مفهوم ضرب و تثبیت ضرب در ذهن دانش آموزان می توان از انواع بازی ها و سرگرمی های كودكانه كمك گرفت. دانش آموزان در حین بازی و انجام كار عملی مثل ورزش و نقاشی ضرب را بهتر به خاطر می سپارند.(ریاضی)

 

درپایان هر ماه تعدادی سوال که بیشتر حالت تفهیمی دارد طرح کرده و در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم که باید به صورت گروهی در کلاس پاسخ دهند بعد از جمع آوری و تصحیح برگه از هر گروه بالاترین میانگین نمرات در هر گروه برنده شناخته می شود و به اعضای گروه جایزه ای تعلق می گیرد.(کلی)

 

در فرآیند تدریس معلمی موفق تر است که کمتر حرف بزند و بیشتر دانش آموزان را به تفکر وا دارد.من در ابتدای تدریس از یک مبحث مشخص چند سوال مطرح میکنم.سپس به دانش آمزان فرصت می دهم که مبحث مورد نظر را مطالعه کنند.سپس همان پرسشها را از آنان میپرسم.دانش آموز بایستی پس از مطالعه بتواند به پرسش ها پاسخ دهد.البته انتظار ندارم بتواند به همه پرسشها پاسخ دهد زیرا پرسشها از سطوح مختلف حیطه شناختی هستند. پس از پرسش مطلب را تدریس مینمایم .(البته تدریس با روش های مختلف تدریس صورت می گیرد و فقط به صورت سخنرانی نیست.)و مجددا همان پرسشها را از دانش آموزان می پرسم و نمره گذاری میکنم.در جلسه بعد هم به تدریج با افزایش سطح پرسش ها کار را ادامه میدهم. این روش مزایایی دارد: 1-دانش آموزان را وادار به مطالعه میکند و انان روش صحیح مطالعه را یاد میگیرند. 2-دانش آموزان مطالب درسی را در همان جلسه کلاس یاد میگیرند و در منزل فقط مرور میکنند. 3-با نظر خواهی در مورد پرسش ها از بقیه دانش آموزان، هم کلاس فعال خواهد شد و هم دانش آموزان کم کار وادار به کار میشوند. 4-دانش آموزان در پایان ترم یک مجموعه از نمونه سوالات خواهند داشت 5-رابطه معلم با دانش آموزان یکطرفه نخواهد شد. 6-در این روش دانش آموز با کتاب درسی انس بیشتری می گیرد و از آن به عنوان یک ابزار مهم در آموزش استفاده بهتری می برد. 7 آموزش گروهی در این روش قابل اجراست.(کلی)

 

املای سفره ای چند متر سفره پلاستیکی یا سفر های یک بار مصرف را برای دانش آموزان پهن کرده و آن را به قسمت های مختلف برای دانش آموزان تقسیم می کنیم و هر گروه کلمات مورد نظر را روی آن می نویسند . سپس می توان آن را روی دیوار سالن یا کلاس برای چند روز نصب کرد.(املا)

 

برای هركلاس یك فرم انضباطی تهیه كرده ام كه در آن اسامی دانش آموزان و تاریخ جلسات درسی در پشت و روی آن نوشته شده است. و آنها را به نمایندگان كلاسها داده ام. در هر جلسه تا رفتن من به كلاس، نماینده كلاس در یك طرف فرم به دانش آموزان ساكت و منضبط، علامت + و در طرف دیگر فرم به دانش آموزان شلوغ علامت - می دهد. هرازگاهی تعداد مثبت و منفی دانش آموزان را در كلاس میخوانم و به دارندگان مثبت بیشتر مسئولیت های مختلف می دهم مثلا" سه نفر از آنها را بعنوان شورای كلاس تعیین میكنم و اختیارات ویژه ای را هم به آنها میدهم یا یكی از آنها را (دارندگان مثبت بیشتر) مسئول فیلم و تكنولوژی می كنم یا دیگری را مسئول بازدید و اردو یا مسئول امتحانات و ... البته نوع مسئولیت آنها با توجه به تعداد مثبت آنها تعیین می شود . و دانش آموزانی كه منفی دارند از یك سری كارها محروم كرده و تكالیف ویژه ای می دهم.(کلی)

 

برای آموزش اعداد از دست بچه ها استفاده میکنیم به این روش که دو دست بچه ها به هم چسبیده مقابل صورت قرار می گیرد به حالت دست زدن این یعنی صفر با شمارش معلم برای عدد یک، یک بار دست ها به هم می خورد. با شماره دو، دو بار دست ها به هم می خورد تاعدد پنج ادامه می دهیم حتی تا ده شماره هم میتوانیم ادامه دهیم و بچه ها بااین روش آسان و سریع ترتیب اعداد را از طریق بازی یاد می گیرند.(ریاضی)

 

معلم وظیفه دارد که اگر کسی درس را یاد نگرفته درس را تکرار کند.(کلی)

 

اگر معلم درس را با مثال های ساده توضیح دهد، دانش آموزان بهتر مسائل را در مغز خود ثبت می کند. (اگر همراه با مطالعه ودرس دادن کتاب باشد.)

 

سلام ،بعضی از بچه ها در دیکته اشکال دارند من در کلاسم دانش آموزی داشتم که به شدت از درس دیکته می تر سید بنابر این کمتر می نوشت برای این منظور رفتارش را زیر نظر گرفتم تا ببینم به چه چیزی علاقه مند است متوجه شدم نقاشی را خیلی دوست دارد پس دیکته را با نقاشی آمیخته کردم بدین صورت که هر چیزی که می کشید میخواستم هر چه که دوست دارد در آن بنویسد کم کم من هم یک چیزهایی اضافه می کردم ودر آخر بعد از گذشت دو یا سه هفته از او خواستم همراه بچه ها بنویسد ااولین نمرهاش تعریفی نبود ولی ملاک برایم نمره نبود بلکه همراه کردن اوبا بچه ها بود او حالا در این درس موفق شده است.(املا)

 

برای بهتر بخاطر ماندن اشتباهات املاء بهتر است با هر غلط املاء یک جمله بنوبسند با این شیوه دانش آموز به کلمه نگاه می کند و آن کلمه را برای نوشتن جمله چند لحظه در ذهن خود نگاه می دارد و این سبب به خاطر ماندن بهتر می شود تا اینکه بگوئیم از هر غلط یک خط بنویسند(املا)

 

طرح تشکیل شورای کلاس. در این طرح 5 نفر با رأی دانش آموزان هر کلاس انتخاب می شوند. که البته سه نفر از آنها الزاماً باید از دانش آموزان ممتاز درسی باشند. این شورا مسؤولیت کلیه امور کلاس از قبیل: انتخاب و عزل نماینده کلاس، انتخاب و یا نوبت بندی مراقب کلاس، ارتباط با معلمین و مسؤولین آموزشگاه و ... را بر عهده دارد. و در پایان هر هفته گزارش کتبی از اقدامات خود در مورد مسایل آموزشی، انضباطی، پرورشی و ... را در اختیار معاون آموزشگاه قرار می دهد. ضمناً کلیه لوازم مورد نیاز هر کلاس از قبیل: گچ، کاغذ، وسایل ورزشی و ... در یک کمد مخصوص در اختیار رئیس شورا گذاشته شده است. و با این ترتیب ضمن صرفه جویی در مصرف این وسایل دانش آموزان برای تهیه این وسایل نیازی به مراجعه مکرر به دفتر ندارند. همچنین شورا با همکاری دیگر دانش آموزان اقدام به نظافت کلی کلاس، تمیز کردن شیشه ها و تزیین کلاس می نماید. استفاده از گلدان های گل طبیعی و مصنوعی زیبا در محیط کلاس و نصب تصاویری از مناظر طبیعی در کلاس ها، محیط را بسیار زیبا و دل انگیز کرده است.(کلی)

 

می توان برای درس انشا یک فعالیت متنوع در نظر گرفت تا مورد توجه قرار گیرد. بازی با کلمات بدین صورت که نفر اول یک کلمه را بیان نماید و نفر بعدی کلمه دیگری را بدان پیوند دهد و بدین ترتیب تا نفر اخر کلاس یک متن هرچند خنده دار ساخته خواهد شد که باعث تنوع در کلاس و ایجاد نشاط و یادگیری بهتر خواهد شد.(انشا)

 

پس از تدریس هر درس می توان جهت بهتر شدن خط دانش آموزان و بهتر شدن املاء آنها چون این کار با دقت انجام می شود معلم برگه های روغنی از قبل به تعداد دانش آموزان و به اندازه نوشته های درس بریده و آماده کرده به کلاس بیاورد و روی مطالب درس بچسباند و از دانش آموزان بخواهد روی برگه ی روغنی از روی خط کتاب بنویسند.(املا وخوشنویسی)

 

ابتدای سال بسیار خوب است که بچه ها را به گروه های 3 تا 5 نفره بستگی به تعداد دانش آموزان کلاس دارد تقسیم کنیم و در تدریس درس علوم قسمتهای مشاهده کنید را به نوبت به گروه ها واگذار نماییم تا مطالب و لوازم مربوط به آن قسمت را بیاورند و جلسه آینده با کمک معلم برای دانش آموزان دیگر توضیح دهند و سپس مطالبی را که جمع آوری نموده اند و روی یک پوستر از قبل آماده کرده اند در مکان نشستن آن گروه در کلاس به دیوار می زنیم به این ترتیب هر کس وارد کلاس ما شود اسامی هر گروه را در جایی که می نشینند و کارهایی که در دروس مختلف انجام داده اند را می تواند ببیند و رقابتی سالم بین دانش آموزان ایجاد می شود تا مطالب بهتری را جمع آوری نمایند.(علوم)

 

بچه ها علاقه زیادی به تشویق وپاداش دارند .ان ها برای هر چیز که پاداش در آن باشد رغبت نشان می دهند.من هر گاه صدایی را تدریس می کنم به بچه هایی که در اسم ان ها آن صدا است یک شکلات می دهم و هر کس اسمش با صداهای خوانده شده تکمیل شود به او یک جایزه ساده می دهم. آن ها هم صداها را با دقت زیاد یاد می گیرند.(املا)

 

بعد از تدریس درس مورد نظر گروه بندی كلاس با كلمات كلیدی درس جدید و كلماتی كه دانش آموزان در دیكته های گذشته مشكل داشتند خواهد بود یعنی اسم یك گروه مثلاً در درس (ایـ یـ ی ای)كلمه«ایران» گروه دیگر «ایمان» گروه دیگر «سیب» گروه بعدی «ایرانی» گروه دیگر « سرمه ای» خواهد بود به این ترتیب هم كلمات درس جدید كه روی یك كاغذ A4 نوشته شده و بالای سر دانش آموزان هر گروه به دیوار یا روی میز آن ها چسبانده می شود گروههای دیگر این كلمات را چندین بار می بینند و حتی معلم می تواند به گروهی كه در دیكته كلمه ای را اشتباه نوشته اند همان كلمه را بعنوان اسم آن گروه انتخاب می كند تا مشكل آن ها برطرف شود.در درس های بعدی این كار ادامه می یابد.(املا)

 

برای یادگیری نام استانها ومراكز آنها در روی كارتهای كوچكی مركز استانها را می نویسیم وهركدام را به دانش آموزان می دهیم. سپس معلم نام استانی را می برد، فردی كه مركز آن استان را در اختیار دارد از جای خود بلند می شود و با صدای بلند آن مركز را نام میبرد.(جغرافیا)

در جلسه ی اول درس علوم دانش آموزان را به طور تصادفی تقسیم نموده و از دانش آموزان می خواهم که هر کدام تمام کتاب را از اول تا آخر ورق بزنند بعد از 5 یا 10 دقیقه به آنها میگویم که کتابشان را ببندند و آنچه را مشاهده کرده اند و توضیحاتی که ناشی از اطلاعات خودشان نیز هست برای بچه های دیگر باز گو کنند و آن مطالب را درج نمایند و در قسمتی بایگانی نمایند و در طول سال تحصیلی در هنگام خواندن فصل ها به صحت یا سقم مطالب گفته شده خواهند رسید.(علوم)

 

من با کمک خدا و دوستان توانستم دانش اموزان خودرابه مطا لعه علاقه کنم .باخواندن کتاب داستان که فقط مقداری از ان خوانده می شود وبقیه داستان توسط خودشان نوشته میشود البته در پایه های اول دوم این کار باید به صورت شفاهی باشد.( علاقه به مطالعه)

 

 

شخصاً این مورد را چند سال در كلاس های مختلف وبا دانش آموزان مختلف انجام داده ام كه موفقیت آمیز بوده است واین ایده از این قرار است . قبلاً به دانش آموزان می گوییم كه هر كس املای كلاس را خوب بیاورد یك امتیاز مثبت به شكل عدد خواهد گرفت به این نحو +1 +2 +3 +4 .......... ودر پایان هر دانش آموزی كه امتیاز بیشتر داشته باشد كارت تشویقی یا مستقیماً یك جایزه از مدرسه خواهد گرفت .این روش یك روش پیشرفت تصاعدی است و برای تمام دانش آموزان حتی دانش آموزان ضعیف بسیار مناسب است وباعث ایجاد انگیزه در آنان می شود و این روش را برای درس هایی همانند ریاضی ویا انجام تكلیف درسی می توان انجام داد.این امتیاز ها در دفتر دانش آموز داده می شود تا دانش آموز پیشرفت خود را مستقیماً مشاهده نمایید. ایده ی دیگر در مورد استراحت كلاسی در طول ساعت تدریس می باشد این ایده به این شكل انجام می شودكه معلم موقعی كه احساس كرد دانش آموزان خسته شده اند دانش آموزان را بر پا می دهد سپس دانش آموزان چند حركت ساده ی ورزشی ونرمشی انجام می دهند ویا چند نفس عمیق می كشند.(املا)

 

طرح مدیر کل ها : این طرح برای واگذاری مسولیت به دانش اموزان است ودر ان برای کارهای مختلف در کلاس یک مدیر کل انتخاب میشود مثلا مدیر کل اشیای گم شده که کار نگهداری از وسایل پیدا شده دانش اموزان را به عهده دارد و یا مدیر کل کتابخانه کلاسی یامدیر کل حضور وغیاب ویا مدیر کل های مختلف که با نظر اموزگار تعیین و با کارت های مخصوص شناسایی می شوند در پایان هر ماه مدیر کل ها یی که وظایف خود را خوب انجام داده اند تشویق می شوند.(کلی)

 

برای تمرین توصیف و نوشتن انشاء در زمان معین، گاهی کارت تبریک هایی را به تعداد بچه ها به کلاس می برم. به هر کدام از بچه ها یک کارت می دهم و نیم ساعت وقت تا آن را توصیف کند. در پایان آن جلسه، به بهترین توصیف ها، همان کارت تبریک را هدیه می دهم. اغلب خرید این کارت تبریک ها برای من یک سرگرمی نشاط آور است( انشا)

 

بعد از تدریس درس فصل ها، دانش آموزان را به 4 گروه تقسیم می کنم. به هر گروه صفحه مقوایی بزرگی می دهم و نام فصلی را بالای آن می نویسم. افراد هر گروه با هم درباره همه فعالیت های مربوط به آن فصل و نوع لباس متناسب با فصل فكر می كنند. سپس مجلات قدیمی را در اختیار بچه ها قرار می دهم تا تصاویری متناسب با آن فصل انتخاب كرده و بچینند. تصاویر روی صفحه مقوایی چسبانده و كلماتی نیز متناسب با فصل روی مقوا نوشته می شود و یا بچه ها تصاویری مربوط به آن فصل نقاشی می كنند. در پایان پوسترهای فصل ها كنار هم چسبانده می شود. بچه ها با مشاهده آنها چیزهای زیادی راجع به فصل ها خواهند آموخت.(علوم)




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
مصطفی
شنبه 13 خرداد 1391 08:09 ب.ظ
آقای آزادمنش وبلاگ شما مطالب خوبی دارد. امیدوارم به نوشتن هر چه بیشتر تجارب زیسته تان ادامه بدهید. منتظرتان هستم.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر