تبلیغات
متن،موضوع،درس،خلاقیت - خلاقیت چیست؟

خلاقیت چیست؟

تاریخ:چهارشنبه 25 اسفند 1389-10:33 ب.ظ

  خلاقیت چیست و چگونه می توان دانش آموزان را خلاق بار آورد؟ پیشنهاداتی برای معلمان جهت خلاقیت  دانش آموز

    سرآغاز :

      « خلّاقیت » جنبه های متعدد ی دارد که هر کدام از آنها باید در جای خود بررسی شوند. یک جنبه ی بسیار مهم خلاقیت ، وجود شرایط لازم برای بروز این استعداد همگانی است. بنابراین آموزش و پرورش برای رشد خلاقیت و نواندیشی در دانش آموزان ، باید به درک درست و روشنی از شرایط موجود برسد و در گام بعدی برمبنای فلسفه ی تعلیم و تربیت  و هدفهای اصولی و معیارهای علمی معتبر بکوشد،  تصویر روشنی از شرایط مطلوب خلاقیت رسم کند. در این صورت می تواند با کمترین  وقت، انرژی و سرمایه، مسیر پرورش و شکوفایی خلاقیت ها و نواندیشی های دانش  آموزان را هموار سازد.

      امروزه ثابت شده است که خلاقیت یک ویژگی صرفاً ذاتی نیست، بلکه همه ی انسانها  از این توانایی برخوردار هستند و همه درجات گوناگونی از این استعداد را  دارند. علاوه بر این عواملی همچون مهارت یابی ، آموزش پذیری ، انعطاف پذیری ،  سطح دانش و آگاهی ، خطرپذیری ، نترسیدن از اشتباه و شکست نیز در میزان خلاقیت  و نوآوری دانش آموزان تأثیر فراوان دارند. معلم می تواند همه ی این عوامل را  به صورت یک مجموعه در دانش آموزان شناسایی کند و بکوشد آنها را پرورش دهد. در این مقاله سعی شده است عوامل مؤثر در خلاقیت شناسایی و راهکارهایی برای پرورش  این توانایی در دانش آموزان ارائه شود.www.zibaweb.com

      تعریف خلاقیت:

      ·   خلاقیت ؛ نمایش بالاترین درجه ی سلامت عاطفی ( وجود افراد سالم در جریان   خود بهسازی)

      ·       خلاقیت ؛ دوباره نگاه کردن است.

      ·       خلاقیت ؛ خارج شدن از پشت درهای بسته است.

      ·       خلاقیت ؛ عبارت از عمیق تر کندن است.

      ·   خلاقیت ؛ فرایند مقابله ای واقع بینانه با یک مسئله و درگیری و جذب شدید

      آگاهی با هوشیاری و مرتبط ساختن مطالب با یکدیگر به نحوی تکامل یافته است.

      اهمیت و ضرورت خلاقیت در آینده:

      وقتی در جهان با مسائل نامتجانس و ناهمگون ، منابع محدود و پایان یافتنی،   سرعت تغییرات و مسائل دیگری از این قبیل مواجه می شویم، نیاز به خلاقیت و شعله های بینش درونی آشکارتر می شود. با این که هیچ یک از ما دقیقاً نمی  دانیم در آینده چه چیزی در انتظار ماست، برخی حقایق و نیازهای آینده به نحو فزاینده ای برای ما روشن تر می شوند.

      آموزش مهارت های سازگار ی و وفق دادن باید بخش عادی مواد درسی را در کلاس های  درس تشکیل دهند. نبوغ ، ساختن آینده در مغز خلاقی است که می تواند خود را با  الگوهایی که در آینده در بر دارد وفق دهد. این مسئله نیاز به خلاقیت یا  انفجارهای بینش درونی را آشکار می سازد. مهارت های تفکر خلاق باید مهم ترین  مهارت های سازگاری و قابلیت انطباق به حساب آیند.

      برای خلاق ساختن دانش آموزان می توان اقدامات زیر را به کار بست:

      1.   آشنا ساختن مدیران و معلمان با مفاهیم خلاقیت و راهکارهای پرورش و تقویت  آن در فراگیران.

برای آشنا ساختن مسئولان مدارس و معلمان با خلاقیت و شیوه های پرورش آن ، می توان از آموزش در دوره های ضمن خدمت استفاده کرد. معلمان ، مربیان و مدیران  پس از آشنایی با راهکارهای پرورش خلاقیت در فراگیران در این دوره ها می  توانند این راهکارها را در کار خود به کار گرفته و ضمن دوری از هر گونه سخت  گیری های بی مورد و بی جا دانش آموزان را به مشارکت فعال در تدریس و انجام کار گروهی تشویق کنند. همچنین می توانند به دانش آموزان آزادی های معقول  بدهند تا با خیال راحت و اطمینان خاطر نظرات و عقاید خود را بیان کنند. این گونه تدبیرها زمینه ی پرورش خلاقیت در فراگیران را فراهم خواهد آورد.

      2.   تغییرات اساسی در کتاب های درسی

      هرچند با استفاده از مطالب و مفاهیم موجود در كتا بهای درسی و شیوه های تدریس  موجود نیز می توان به پرورش خلاقیت كمك كرد اما برای استفاده بیشتر و بهتر از  این امكانات و ضرورت خلاقیت لازم است در تألیف كتاب های درسی فقط ارائه ی  مطالب در سطح دانش نباشد بلكه متن درس و سوالات آخر درس به گونه ای باشد كه  دانش آموز را به تفكر وادارد و در نتیجه زمینه ی مشاركت دانش آموز را برای  شركت در بحث گروهی فراهم نماید .

      3. تغییرات در شیوه ارزشیابی و امتحانات

      برای پی بردن به میزان موفقیت دانش آموز در دروس و نتیجه گیر ی از كار خود از  سیستم ارزشیابی بهره می بریم. ارزشیابی نیز باید بتواند خلاقیت دانش آموز را بسنجد . یعنی به جای سوالات تستی و كوتاه پاسخ یا سوالات همگرا از سوالات  واگرا یا سوالاتی كه دانش آموز را به تفكر و ارائه ی عقیده و نظر وا دارد.به  همین منظور می توان به پرسش های مستمر و فعالیت های خارج از كلاس و مرتبط با  موضوع بها داده و زمینه رشد خلاقیت و شكل گیری آن را از اولین سالهای ورود به   مدرسه فراهم نمود.

      4.  علاقه مند كردن دانش آموز به مطالعه

      تصور كنید دانش آموزی كه از ابتدای كودكی با كتاب آشنا می شود و با نویسنده  های گوناگون ، داستانهای مختلف و سرزمین ها و فرهنگ های متفاوت ، علوم و  هنرهای جدید یا حوادث مهم تاریخی آشنا شود ؛ به طور حتم متفكر بار خواهد آمد    و در نتیجه ارتباط با شخصیت های گوناگونی كه در داستانها مطالعه نموده  مقدمه   ی تفكر و خلاقیت را در او ایجاد می كنند و با بهره گیری از تخیل كه ضرورت   اساسی خلاقیت است، دنیایی بزرگ و پهناور مقابل چشمان كودك گشوده می شود و می   تواند آزادانه خیال پردازی كند. بنابراین ضروری است هر چه بیشتر كتابخانه ها  ی مدارس و به خصوص كتابخانه های كلاسی  را فعال كنیم. در ضمن با برگزاری   مسابقات كتابخوانی به شیوه ی فردی یا گروهی علاقه به مطالعه را تقویت كنیم.

      5.  استفاده صحیح و مطلوب از ساعات درس انشا

      درس انشا پایه و اساس تفكر و خلاقیت در دانش آموز است كه متأسفانه در برخی    مدارس بی اهمیت تلقی می شود. استفاده ی معلمان از موضوعات تكراری و كلیشه ای  روش درستی نیست. برای استفاده مطلوب تر از ساعات درس انشا لازم است كتابخانه  را به كلاس ببریم و یا بهتر از آن دانش آموزان را به كتابخانه ببریم. با  مطالعه كتاب  و مجلات گوناگون غیر درسی و نوشتن خلاصه یا ارائه نتیجه ای از  مطالب خوانده شده و بیان آن برای سایر دوستان علاوه بر افزایش عمق یادگیری ،  مهارت در نوشتن و خلاقیت را در دانش آموز پرورش می دهیم.

      6.  تغییر نام درس هنر به پرورش خلاقیت ، نوآوری و ابتكار

      متأسفانه هنوز هم در برخی مدارس شاهد آن هستیم كه از درس هنر به نحو شایسته   استفاده نمی شود. استفاده از نیروهای غیر تخصصی درتدریس این رشته  یا استفاده  از ساعت درس هنر برای جبران عقب ماندگی  در سایر دروس كار بسیار خطا و   نابجایی است. البته تغییر عنوان درس به تنهایی حلال مشكل نیست بلكه با توجه  به تنوع در دنیای كنونی و مهارت ها و هنرهای مختلفی كه در جامعه رایج است ،    استفاده از هنرهای

سنتی مانند خط و نقاشی در كنار هنرهای گلسازی ، سفالگری ،  طراحی روی سفال ، ساخت پازل یا تابلوهای چوبی و...  از فعالیت هایی است كه می  توان ابتكار و خلاقیت را در دانش آموزان پرورش داد. در ضمن چنانچه زمینه را   برای نمایش گذاردن  آثار و هنرهای دانش آموزان برای سایر دانش آموزان و  اولیای آنان فراهم كنیم در پرورش ابتكار و خلاقیت دانش آموز گام درستی  برداشته ایم.  برای مثال ما در آموزشگاه خود ضمن نظر سنجی از دانش آموزان  برای پر نمودن ساعات فوق برنامه، كلاس های آموزش طراحی روی سفال ، سرود و  تئاتر، طراحی پازل را آموزش می دهیم كه خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی از   دانش آموزان مواجه شدیم.www.zibaweb.com

      نتیجه :

      خلاقیت توانایی و استعدادی است كه در نوع بشر عمومیت دارد و در پرورش این   استعداد عواملی چون مهارت یابی ، آموزش پذیری ، سطح دانش و آگاهی ، میزان  تجربه، خطر پذیری  و نترسیدن از اشتباه و شكست تأثیر دارند. تعدادی از    راهبردهای رشد خلاقیت در دانش آموزان به شرح زیر می باشد.

      ·       هدایت معلمان به ااستفاده از شیوه های نوین در تدریس

      ·       مشاركت دانش آموزان در حین تدریس ( ارتباط دو طرفه )

      ·       استفاده از قدرت تخیل و تصویرسازی در فراگیران.

      ·       ایجاد امنیت عاطفی ، اجتماعی و فرهنگی برای دانش آموزان.

      امید است با بهره گیری از این اقدامات در مدارس شاهد شكوفایی استعدادهای فرزندان ایران عزیز در عرصه های گوناگون علمی و عملی باشیم.

****************

 


روش تلفیقی یكی از راهكارهای تقویت خلاقیت در كلاس  توسط معلمان و مدارس
مفهوم تلفیق
تلفیق به طور كلی به معنای درهم آمیختن و ارتباط دادن حوزه های محتوایی است كه غالبا مجزا از یك دیگر در برنامه درسی مدارس گنجانده می شود. طراحی برنامه درسی تلفیقی با روش هایی گوناگون صورت گرفته كه هر یك ویژگی ها، قابلیت ها و امتیازات خاصی دارند.
(هنری، 1985): تلفیق به شیوه ای می گویند كه در آن بخش های وابسته به هم در یك كل بزرگ تر مرتبط می شوند یا یك رابطه متوازن با یك دیگر برقرار می كنند.
(مهر محمدی، 1379): تلفیق به معنی درهم آمیختن موضوعات درسی یا حوزه های محتوایی كه در نظام های آموزشی سنتی، به طور جداگانه و مجزا از هم، در برنامه درسی مدارس گنجانده شده اند.
ضرورت و اهمیت تلفیق
دلایل منطقی صاحبنظران در توجه به تلفیق و ضرورت اجتناب ناپذیری آن:
1) تطابق با كیفیت دیگری به صورت طبیعی: چگونگی یادگیری در محیط های آموزشی با نحوه یادگیری طبیعی هماهنگی ندارند. افراد در مدرسه یا مباحث مختلف در قالب زنگ های محدود سروكار دارند، در حالی كه در ورای مدرسه، با مسائل جاری زندگی در تمامیت آن و خارج از مرزبندی های تصنعی حوزه دانش روبرو هستند. حامیان تلفیق، ارتباط میان حوزه های معرفتی را كه مورد غفلت واقع شده در حل مسائل و معضلات زندگی مهم می دانند (جی كوبز، 1989)
2) ارتباط برنامه درسی: جی كوبز(1989) می گوید: هیچ روشی نمی تواند به اندازه ای كه روش فعلی در طراحی برنامه درسی موجب گریز دانش آموزان از مدرسه می شود موفق باشد. اعتقاد بر این است كه خارج ساختن محتوا از حالت خشك، بی روح، مجرد، انتزاعی و در نتیجه بدون معنا برای دانش آموزان از برترین ویژگی تلفیق است.
3) جدول زمانی تكه تكه شده: اختصاص یك زنگ (50-40 دقیقه) به هر ماده درسی از

سویی و كثرت مواد درسی دیگر، سبب شده است تا برنامه درسی تكه تكه شده و دانش آموزان با تمام وجود، قسمت قسمت شدن افراطی زمان آموزش را تجربه كنند (جی كوبز، 1989)
4) رشد دانش: توسعه توقف ناپذیر علوم در حالی كه ظرف زمانی آموزش سال هاست تقریبا دست نخورده باقی مانده مدارس را دچار بحران نموده و تلفیق تنها چاره ایجاد تناسب میان ظرف و مظروف است (جی كوبز 1989). همچنین دریك (1993) می گوید: بدیهی است كه نمی توانیم با سرعت افزوده شدن به دانش، برنامه های درسی را حجیم تر كنیم، بلكه باید افزودن از طریق كاستن را پیشه خود سازیم. تلفیق منجر به پرورش تفكر یاد گیرندگان می شود.
انواع و اشكال تلفیق برنامه های درسی
(كیس
case، 1992) به چهار نوع تلفیق درسی به شرح زیر اشاره می كند:
1) تلفیق محتوا
این نوع سازماندهی تلفیق، محتوای مربوط به موضوعات درسی مختلف را با كمك مضموم یا موضوعی وحدت بخش معرفی می كند.
2) تلفیق مهارت ها و فرآیندها
این روش سازماندهی، برنامه درسی با محوریت مهارت ها و قابلیت های فرآیندی را بیان می كند.
3) تلفیق مدرسه و فرد
این تلفیق می كوشد زندگی خارج از مدرسه (زندگی واقعی) دانش آموزان را به دنیای درون مدرسه پیوند بزند. پرسش ها و مسایل عمدتا موضوعات محسوس، ملموس و مورد علاقه دانش آموزان هستند و این امر باعث خلاقیت در دانش آموز می شود.
4) تلفیق گرائی
این نوع طراحی برای ایجاد پیوند بین تمام اجزا مؤلفه های تجاربی (تجارب پیش بینی شده، قصد شده یا قصد نشده مرتبط با حوزه برنامه درسی پنهان) كه دانش آموزان در نظام آموزشی كسب می كند، نظارت می نماید. مجموعه این تجارب باید با یكدیگر مكمل، مؤید و هم خوان باشد.
رویكرد برنامه درسی تلفیقی
گلاثورن (1994)، رویكردهای تلفیق برنامه درسی را در دو دسته كلی تقسیم می كند:
الف) تلفیق برنامه درسی، در حالی كه مواد درسی مجزا حفظ می شود كه خود به چهار دسته تقسیم می شود:
1) ارتباط دو ماده درسی، به طوری كه محتوای مشابه، در یك زمان تدریس شود مثلا در كلاس ریاضی به دانش آموزان عملیاتی كه برای كلاس علوم مورد نیاز است تدریس می شود.
2) تلفیق مهارت هایی كه رشته -ها را درمی نوردد، مانند خواندن، نوشتن، تفكر، یادگیری. برخی صاحب نظران آن را برنامه «درسی جوش خورده» می خوانند.
3) تلفیق درون رشته ها، مانند كل زبان یا علوم یك پارچه (واحد). برای مثال: معلم به جای این كه نوشتن را جدای از خواندن تدریس كند، این دو جنبه مهارت های زبانی را تلفیق می كند.
4) تلفیق غیررسمی: در تدریس یك درس از محتوای درس دیگر استفاده می شود. مثلا در حالی كه معلم ابتدایی، مطالعات اجتماعی تدریس می كند، دانش آموزان داستان هایی درباره آن دوره مورد مطالعه را می خوانند.
ب) تلفیق دو ماده درسی یا بیشتر: شیوه های متعددی برای تركیب بیش از یك ماده درسی وجود دارد:
1) روش متمركز بر ماده درسی: از یك درس (مانند تاریخ) به عنوان ساختار سازمان دهی استفاده شده، محتوا و مهارت ها از سایر مواد درسی تلفیق می شود. مثلاً واحد درسی «مطالعات آمریكایی» حول محور تاریخ آمریكا سازمان دهی گردیده اما محتوا از هنرها و مهارت های زبان انگلیسی برگرفته و تلفیق می شود.
2) روش متمركز بر یك موضوع: از مشخص كردن یك محتوا و موضوعات از چند درس گرفته می شود.
3) روش متمركز بر پروژه: دانش آموزان یك پروژه تحقیق (یا واحد كار) اصلی دارند كه چندین رشته را دربرمی گیرد.
4) سایر مراكز سازمان دهی: استفاده از مراكز سازمان دهی مانند: آثار بزرگ، دوره های تاریخی و فرهنگ ها.

چند توصیه :

- به عنوان معلم شخصاً به فعالیت های خلاق علاقه نشان دهید و با دانش آموزان خود در انجام تمرینات خلاقیت مشاركت نمایید.
- در مورد ماهیت خلاقیت و مفاهیم آن، به دانش آموزان اطلاعات لازم را بدهید.
- در كلاس خود تا حد امكان از وسایل و روش های آموزشی دیداری- شنیداری استفاده كنید.
- برای تخیلات و افكار نو دانش آموزان ارزش و احترامی ویژه قائل باشید.
- در كلاس خود فضایی برای ابراز شوخ طبعی پدید آورید و این حس را در خود و دانش آموزان خود فعال نگاه دارید.
- به دانش آموزان بیاموزید كه افكار و رفتارهای خود را بیش از حد مورد قضاوت و ارزش یابی قرار ندهند.
- با دانش آموزان خود از روش پرسش و پاسخ استفاده كنید و آن ها را به پرسیدن سؤالاتشان ترغیب نمایید.
- آن ها را عادت دهید كه برای حل مسائل، همواره راه های متعددی را جست وجو كنند.
- تفاوت های فردی میان دانش آموزان را در نظر داشته باشید و به فردیت هر یك از آن ها احترام بگذارید.
- تا حد امكان به دانش آموزان امنیت و آزادی عمل بدهید و از وضع مقررات خشك و محدودكننده در كلاس خودداری كنید.
- دانش آموزان را به دست كاری و تغییر عقاید و اشیا تشویق كنید.
- آن ها را به مطالعه و كسب اطلاعات در زمینه های مختلف ترغیب نمایید.
- اهمیت خلاقیت و آثار و نتایج ارزشمند تفكر خلاق را برای آن ها تبیین كنید.
- آن ها را با زندگی نامه های افراد خلاق تاریخ آشنا نمایید.
- دانش آموزان خود را با مسائل حل نشده روبه رو كنید و از آن ها راه حل های جدید بخواهید.
 

خلاصه و نتیجه گیری
همانطور كه می دانیم سوال در واقع انعكاسی از مغز تشنه ای است كه می خواهد با دریافت جواب از فردی كه بهتر از او می داند، خود را سیراب كند. اگرچه احتیاج باید فوراً برآورده شود ولی كمی مكث بین سوال و جواب، غالباً می تواند افكار و ایده های مفیدی برای مباحثه به بار آورد.
مربی باید، هنگام جواب دادن به هر سوال كودك، او را به سوی معماهای تازه تر بكشاند تا ذهنش خودآگاه یا ناخودآگاه، مشغول كنكاش و جستجو باشد، روی این اصل، از بكار بردن كلماتی از قبیل بلی، خیر، البته، هرگز، مطمئنا و امثال آن باید اجتناب شود. این نوع جوابها چشمه جوشان كنجكاوی كودك را ارضا نمی كند.
به علاوه به او می آموزد كه برای هر مساله مشكلی در زندگی، فقط به دنبال یك راه حل بگردد و از امكانات مختلف و متعددی كه ممكن است برای حل آن مشكل وجود داشته باشد، غافل بماند. سوال انعكاس كنجكاوی های ذهنی كودك است و پاسخ باید بین معلومات تازه و معلومات قبلی كودك ارتباط برقرار كند پاسخهای ذكر شده كوته پاسخ، هیچ گونه ارتباط محكمی بین سوال كودك و معلومات قبلی او برقرار نمی كند. در واقع سوال فرد بی جواب می ماند.
در كلاس باید فضایی آزاد فراهم كنیم كه مشوق كاوشهای كنجكاوانه یادگیرندگان باشد. بایلر می گوید: اگر می خواهید دانش آموزان تان مبتكر و مستقل اندیش بار آیند، باید محدودیت ها و قید و بندهای آموزشی در كلاس درس را به حداقل كاهش دهید.
اگر دانش آموزان نگران شكست در فعالیتهای یادگیری خود باشند یا اینكه پاسخهای نادرست آنان در كلاس با تمسخر معلم و دیگر دانش آموزان مواجه شود، دانش آموزان در حل مسائل شان در كلاس به نحو خلاق موفق نخواهند بود.
باید به كودكان نشان دهیم كه عقاید آنان باارزش است. لازم است كه والدین و مربیان نه تنها درباره امور و مسایلی كه به كودك مربوط می شود،

بلكه درباره مسایل و امور خانه و مدارس كه دخالت كودك در آنها شایسته است از او نظر بخواهند و عقاید او را هم مثل عقاید بزرگترها در حضور خود كودك به بحث و گفتگو بگذارند.
كودكانی كه به نوعی خلاقیت آنها برانگیخته شده است، روابط و مفاهیمی را می بینند و درك می كنند كه والدین و مربیان آنها ممكن است درك نكنند و گاهی چنان عقایدی را مطرح می كنند كه بزرگترها قادر به ارزشیابی و جایگزینی آن نیستند. ترغیب كودكان به ابراز عقاید نو و غیرعادی همراه با قدردانی از آنها، اصولی هستند كه در تربیت خلاقیت باید موردنظر باشند. این نكته را باید درنظر داشت كه اگر آمادگی قبلی برای احترام به عقاید و افكار غیرعادی را نداریم، نباید بروز و ظهور آن افكار را تشویق كنیم، زیرا بی اعتنایی نسبت به این گونه عقاید، ضرر و زیانش بیشتر از آن است كه ابراز نشود.
معلم به این منظور می تواند در جلسات درسی خود فرصتی را برای اظهارنظر آزاد مربیان عقاید و اندیشه های متنوع در اختیار دانش آموزان قرار دهد و اندیشه ها و عقاید و آزاداندیشی آنها را مورد ستایش قرار دهد. همه روان شناسان وجود فضای آزاد آموزشی را كه در آن ابراز عقاید مختلف دانش آموزان وجود فضای آزاد آموزشی را كه در آن ابراز عقاید مختلف دانش آموزان با تأیید و خوشرویی معلمان و دیگران موجه می شود، یكی از عوامل مهم رشد استقلال فكری می دانند.
یكی دیگر از روشهای پرورش خلاقیت، این است كه از كودكان بخواهیم جملات ناتمام، داستانهای ناكامل و نقاشیها و تصاویر نیمه تمام و مبهم و حتی اشیاء نیمه كاره را كامل كنند. كودك در چنین مواردی، سعی می كند منتهای ابتكارات خود را برای تكمیل مطالب یا شیء ناتمام به كار برد. برای مربی محتوای قسمت تكمیل شده نباید چندان مهم باشد، بلكه:
- روش و چگونگی تكمیل در درجه اول اهمیت قرار دارد.
- تكمیل كردن، قوای خلاقه كودك را به كار می گیرد.
- كودك اندوخته معلومات خود را به بار می آورد.
- كودك اندوخته معلومات خود را تجربه می كند.
- كودك اندوخته معلومات خود را چنان تركیب می كند كه مكمل شیء موجود باشد.
كودكان و نوجوانان رفتار و اعمال شخصیت های محبوب و سرشناس را تقلید می كنند، بنابراین معلم می تواند از این توانایی یادگیرندگان در تشویق و تحریك اندیشه های آنان حداكثر استفاده را ببرد. به قول برونر: احتمال كمی وجود دارد كه دانش آموزان بر روشهای تفكر شهودی خود اعتماد كنند، مگر اینكه او افراد بزرگتر از خود را كه در آن نوع تفكر، به موفقیت دست یافته باشند را دیده باشد.
علاوه بر شرایط معمول و موقعیت های متداول آموزش رسمی، برای دانش آموزان فرصت های تازه و متنوعی نیز فراهم آورد. به عنوان مثال: در درس علوم، از دانش آموزان بپرسید اگر نیروی جاذبه وجود نمی داشت چه اتفاقاتی برای انسان می افتاد؟ بیشتر سؤالها را با (چگونه و به چه طریق) شروع كنید تا دانش آموزان به طرح فرضیه بپردازند، به استنباط دست بزنند و اطلاعات خود را برای تبیین پدیده های تازه به كار برند.
- سؤالهایی مطرح كنید كه تعداد زیادی جواب داشته باشند سؤالهایی كه تنها یك جواب داشته باشند، به (تفكر همگرا) می انجامند، اما سؤالهایی كه دارای جوابهای زیادی باشند، مشوق (تفكر واگرا) هستند.
تخیل و فكر زیربنای خلاقیت است، زیرا هر اندازه شخص بتواند راجع به موضوعی تا آن جا كه ممكن است مطالب تازه در ذهن خود بپرورد، به همان اندازه امكان انتخاب او بیشتر است، اما تخیلی كه زیربنای خلاقیت است

محدود می باشد و در آن امكانات اجرایی مطالب پرورده شده مورد نظر قرار می گیرد.
تورنس می گوید: تفاوت عمده بین فكر تخیلی بیماران روانی و فكر خلاق شخص سالم در این است كه:
الف- بیمار روانی جلوی قوه تخیل خود را رها می كند و هرگز درصدد وارسی و تجدیدنظر تخیلات خود برنمی آید.
ب- شخص سالم، تفكر خلاق خود را محدود می سازد و فقط درباره موضوع معینی به ایده آرایی می پردازد و هر چند گاه یكبار ایده های خود را ارزشیابی می كند و فقط به دنبال ایده هایی می رود كه او را آسانتر به هدف می رسانند.
منابع:
قاسم زاده حسن (مترجم)، 1375، استعدادها و مهارتهای خلاقیت و راههای آزمون و پرورش آن، نوشته ئی پال تورنس. تهران: دنیای نو.
سلیمانی افشین، 1381، تمرینات و روش عملی پرورش خلاقیت برای معلمان و مربیان، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان
شیخ الاسلامی، بهنوش (مترجم)، 1376، راهنمای اجرای ایده های معلم، نوشته لئونارد جی باسیل، آن اس سرناك، تهران: انتشارات مدرسه
جوادیان، مجتبی (مترجم)، (1372)، آموزش رفتار خلاق و استعدادهای درخشان در دانش آموزان، نوشته شل كراس، مشهد: آستان قدس رضوی
والفی، مهدی (مترجم)، 1375، پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت، نوشته الكس اس اسبورن. تهران: نیلوفر حسینی، افضل السادات (1378)، ماهیت خلاقیت و شیوه های پرورش آن، مشهد: آستان قدس رضوی
سیف علی اكبر، 1379، روان شناسی پرورشی، تهران، آگاه
روش تلفیقی، جزوه گروههای آموزشی

 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر