تبلیغات
متن،موضوع،درس،خلاقیت - راه کار هایی برای درمان مشکلات املایی دانش آموزان

راه کار هایی برای درمان مشکلات املایی دانش آموزان

تاریخ:جمعه 28 بهمن 1390-08:49 ب.ظ

راه کا ر هایی برای درمان مشکلات املایی دانش آموزان 

نوع اختلال: بی دقتی

مثال: نهنفته، عسبل، كندم، سیز

علت: عدم تمركز و توجه به صداها و شكل حروف هنگام نوشتن

راهكار مناسب برای رفع اختلال:

1- دو تصویر مشابه كه اختلالات جرئی با هم دارند در اختیار دانش‌آموزان گذشته تا اختلالات را پیدا كنند.

2- كلمه‌ای را روی كارتی نوشته به طوری كه یك از حروف یا دندانه‌های آن جا افتاده باشد و یا كلمه‌ی مورد نظر نقطه و دندانه‌ی اضافه داشته باشد. (مهربان، تنور) تا دانش‌آموز آن را اصلاح كند.

3- برای تصحیح دیكته دانش‌آموزان دیگر از او كمك بگیریم.

 نوع اختلال: حافظه شنوایی

مثال: جا انداختن كلمه در جمله

علت: عدم دقت در خوب گوش دادن و عجله در هنگام نوشتن

راهكار مناسب برای رفع اختلال:

1- تكرار جمله‌ای كه در دیكته به كار برده شده، برای كل كلاس و جلب توجه همه.

2- دانش‌آموزی كه دچار این مشكل است در جایی بنشیند كه نزدیك معلم باشد.

3- از چنین دانش‌آموزی بخواهیم كه جمله را برای بقیه دانش‌آموزان بخواند.

 نوع اختلال: نارسا نویسی

مثال: رستم و سهراب نیستند

علت: در دست گرفتن مداد به صورت نا مناسب، وضعیت قرار گرفتن نا مناسب كاغذ نسبت به بدن، صحیح نبودن جهت كاغذ، ضعیف بودن عضلات و كوچك بودن انگشتان دست (بیش از حد شل و یا سفت نگه داشتن قلم، دوربودن انگشت از سر مداد)

 راهكار مناسب برای رفع اختلال:

1- كشیدن خطوط به صورت دلخواه توسط دانش‌آموزان به وسیله‌ی روان نویس، وایت برد، گچ نرم.

2- اصلاح نشستن كودك هنگام نوشتن تكالیف از نظر ارتفاع و موقعیت بن

3- راست نگه داشتن دفتر به صورت زاویه قائمه هنگام نوشتن

4- استفاده از مدادهای با قطر مناسب با توجه به وضعیت انگشتان او و تمرین‌هایی همچون ماساژ خمیر بازی، مچاله و بریدن كاغذهای باطله، بستن دكمه و زیبا و قفل و كلید

 نوع اختلال: موارد آموزشی

مثال: شوده‌ام (شده‌ام)، خوروس (خروس)، خراك (خوراك)

علت: آموزش نادرست آموزگار به ویژه تدریس (با ربط) و استثنا

راهكار مناسب برای رفع اختلال:

1- برای تدریس ( اِ ربط) بازبانی ساده چند مثال می‌زنیم و از آن‌ها می‌پرسیم كه بعد از شنیدن این كلمات منتظر كلمه‌ی دیگری هستید یا نه؟ اگر منتظر شنیدن كلمه‌ی دیگری هستند از ( اِ ربط) و اگر منتظر شنیدن كلمه‌‌ی دیگری نباشد از ( ـه ه ) استفاده می‌كنیم مانند: مدادِ ، خانه

2- نوشتن كلماتی كه دارای ( اُ استثنا) هستند بر روی مقوا و نصب در جلوی دید آنها و تقویت حافظه بصری.

 نوع اختلال: حافظه توالی دیداری

مثال: دادر (دارد)، آزرو (آرزو)

علت: عدم توانایی یادآوری كلمات به همان ترتیبی كه بوده است

راهكار مناسب برای رفع اختلال:

1- نام بردن ترتیب صف دانش‌آموزان توسط دانش‌آموزی كه این مشكل را دارد.

2- انجام چند حركت ورزشی توسط معلم و تكرار ترتیب آن ورزش‌ها توسط دانش‌آموز.

3- نوشتن چند حرف روی مقوا و سپس یك فرصت كوتاه برای دیدن، به او می‌دهیم. دانش‌آموز به یاد می‌آورد، كه از راست به چپ چه حروفی را دیده است. (ص هـ ر م ز)

4- به جای حروف در تمرین بالا از كلمه استفاده شود. (مادر بهار باران سبز)

 نوع اختلال: حساسیت شنیداری

مثال: پمبه (پنبه)، دمبال (دنبال)

علت: عدم حساسیت در شنیدن صداها

راهكار مناسب برای رفع اختلال:

1- استفاده از نوار كاست و شنیدن انواع صداها و تشخیص نوع صدا

2- ریختن انواع اشیا (برنج، لوبیا، سنگ و . . .) در قوطی‌های مجزا و به صدا در آوردن آن‌ها و تشخیص نوع شئ داخل قوطی

3- پایین آوردن تن صدا توسط معلم به طوری كه به سختی تشخیص داده شود.

 نوع اختلال: حافظه دیداری

مثال: اَمو (عمو)، سابون (صابون)

علت: كودك قادر به خاطر آوردن تصویر كلمه نیست

راهكار مناسب برای رفع اختلال:

1- انجام بازی چه كسی یا چه چیزی در كلاس جا به جا شده است.

2- ابتدا دو تصویر ساده را به كودك نشان می‌دهیم و پس از مخفی كردن تصویر از او می‌خواهیم كه تصاویر را به یاد آورد. در مرحله‌‌ی بعد از سه تصویر و تصاویر مركب و پیچیده‌تر استفاده می‌كنیم.

3- تهیه كارت‌هایی به ابعاد 7 ‌‍در 5 سانتی‌متر و نوشتن چند كلمه كه هم خانواده می‌باشند تا كودك برای چند روز از این كارت‌ها استفاده كند. مثلاً در جمله سازی و ساختن داستان و . . . (خاص مخصوص خصوصی)

4- تهیه كارت‌هایی به ابعاد 7 در 5 سانتی‌متر و نوستن دو یا سه كلمه‌ای كه كودك در آن‌ها دچار اشتباه می‌شود. این كارت‌ها نیز چند روز متوالی در اختیار وی قرار می‌گیرد و سپس تعویض می‌شود. مانند (صابون صبح عمو)




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
lubaocana.hatenablog.com
چهارشنبه 18 مرداد 1396 12:41 ب.ظ
This is my first time pay a quick visit at here and i am actually happy to read all at alone place.
http://www.purevolume.com/listeners/minnie5hampton8
یکشنبه 15 مرداد 1396 08:07 ق.ظ
Attractive section of content. I just stumbled upon your web
site and in accession capital to assert that
I get in fact enjoyed account your blog posts. Anyway I'll be
subscribing to your augment and even I achievement you access consistently quickly.
What do you do for a sore Achilles tendon?
شنبه 14 مرداد 1396 10:57 ب.ظ
It's actually a great and useful piece of information. I am happy that you simply shared this helpful information with us.
Please stay us informed like this. Thank you for sharing.
gutturalnu532.livejournal.com
پنجشنبه 22 تیر 1396 09:10 ب.ظ
Your style is so unique compared to other folks I have read stuff from.

I appreciate you for posting when you've got the opportunity,
Guess I will just bookmark this site.
Heriberto
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 03:23 ب.ظ
I am really inspired along with your writing talents as neatly as
with the format on your blog. Is this a paid subject matter or did you customize it yourself?
Either way keep up the excellent quality writing, it is rare to peer
a great blog like this one these days..
BHW
سه شنبه 22 فروردین 1396 01:04 ب.ظ
With havin so much content and articles do you ever run into
any problems of plagorism or copyright violation? My site
has a lot of unique content I've either written myself or outsourced but it seems a lot
of it is popping it up all over the internet without my
authorization. Do you know any ways to help stop content from being ripped off?
I'd really appreciate it.
manicure
دوشنبه 14 فروردین 1396 03:22 ب.ظ
Wonderful blog! I found it while surfing around on Yahoo News.
Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News?
I've been trying for a while but I never seem to get there!
Thank you
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر