تبلیغات
متن،موضوع،درس،خلاقیت - راه کار هایی برای درمان مشکلات املایی دانش آموزان

راه کار هایی برای درمان مشکلات املایی دانش آموزان

تاریخ:جمعه 28 بهمن 1390-08:49 ب.ظ

راه کا ر هایی برای درمان مشکلات املایی دانش آموزان 

نوع اختلال: بی دقتی

مثال: نهنفته، عسبل، كندم، سیز

علت: عدم تمركز و توجه به صداها و شكل حروف هنگام نوشتن

راهكار مناسب برای رفع اختلال:

1- دو تصویر مشابه كه اختلالات جرئی با هم دارند در اختیار دانش‌آموزان گذشته تا اختلالات را پیدا كنند.

2- كلمه‌ای را روی كارتی نوشته به طوری كه یك از حروف یا دندانه‌های آن جا افتاده باشد و یا كلمه‌ی مورد نظر نقطه و دندانه‌ی اضافه داشته باشد. (مهربان، تنور) تا دانش‌آموز آن را اصلاح كند.

3- برای تصحیح دیكته دانش‌آموزان دیگر از او كمك بگیریم.

 نوع اختلال: حافظه شنوایی

مثال: جا انداختن كلمه در جمله

علت: عدم دقت در خوب گوش دادن و عجله در هنگام نوشتن

راهكار مناسب برای رفع اختلال:

1- تكرار جمله‌ای كه در دیكته به كار برده شده، برای كل كلاس و جلب توجه همه.

2- دانش‌آموزی كه دچار این مشكل است در جایی بنشیند كه نزدیك معلم باشد.

3- از چنین دانش‌آموزی بخواهیم كه جمله را برای بقیه دانش‌آموزان بخواند.

 نوع اختلال: نارسا نویسی

مثال: رستم و سهراب نیستند

علت: در دست گرفتن مداد به صورت نا مناسب، وضعیت قرار گرفتن نا مناسب كاغذ نسبت به بدن، صحیح نبودن جهت كاغذ، ضعیف بودن عضلات و كوچك بودن انگشتان دست (بیش از حد شل و یا سفت نگه داشتن قلم، دوربودن انگشت از سر مداد)

 راهكار مناسب برای رفع اختلال:

1- كشیدن خطوط به صورت دلخواه توسط دانش‌آموزان به وسیله‌ی روان نویس، وایت برد، گچ نرم.

2- اصلاح نشستن كودك هنگام نوشتن تكالیف از نظر ارتفاع و موقعیت بن

3- راست نگه داشتن دفتر به صورت زاویه قائمه هنگام نوشتن

4- استفاده از مدادهای با قطر مناسب با توجه به وضعیت انگشتان او و تمرین‌هایی همچون ماساژ خمیر بازی، مچاله و بریدن كاغذهای باطله، بستن دكمه و زیبا و قفل و كلید

 نوع اختلال: موارد آموزشی

مثال: شوده‌ام (شده‌ام)، خوروس (خروس)، خراك (خوراك)

علت: آموزش نادرست آموزگار به ویژه تدریس (با ربط) و استثنا

راهكار مناسب برای رفع اختلال:

1- برای تدریس ( اِ ربط) بازبانی ساده چند مثال می‌زنیم و از آن‌ها می‌پرسیم كه بعد از شنیدن این كلمات منتظر كلمه‌ی دیگری هستید یا نه؟ اگر منتظر شنیدن كلمه‌ی دیگری هستند از ( اِ ربط) و اگر منتظر شنیدن كلمه‌‌ی دیگری نباشد از ( ـه ه ) استفاده می‌كنیم مانند: مدادِ ، خانه

2- نوشتن كلماتی كه دارای ( اُ استثنا) هستند بر روی مقوا و نصب در جلوی دید آنها و تقویت حافظه بصری.

 نوع اختلال: حافظه توالی دیداری

مثال: دادر (دارد)، آزرو (آرزو)

علت: عدم توانایی یادآوری كلمات به همان ترتیبی كه بوده است

راهكار مناسب برای رفع اختلال:

1- نام بردن ترتیب صف دانش‌آموزان توسط دانش‌آموزی كه این مشكل را دارد.

2- انجام چند حركت ورزشی توسط معلم و تكرار ترتیب آن ورزش‌ها توسط دانش‌آموز.

3- نوشتن چند حرف روی مقوا و سپس یك فرصت كوتاه برای دیدن، به او می‌دهیم. دانش‌آموز به یاد می‌آورد، كه از راست به چپ چه حروفی را دیده است. (ص هـ ر م ز)

4- به جای حروف در تمرین بالا از كلمه استفاده شود. (مادر بهار باران سبز)

 نوع اختلال: حساسیت شنیداری

مثال: پمبه (پنبه)، دمبال (دنبال)

علت: عدم حساسیت در شنیدن صداها

راهكار مناسب برای رفع اختلال:

1- استفاده از نوار كاست و شنیدن انواع صداها و تشخیص نوع صدا

2- ریختن انواع اشیا (برنج، لوبیا، سنگ و . . .) در قوطی‌های مجزا و به صدا در آوردن آن‌ها و تشخیص نوع شئ داخل قوطی

3- پایین آوردن تن صدا توسط معلم به طوری كه به سختی تشخیص داده شود.

 نوع اختلال: حافظه دیداری

مثال: اَمو (عمو)، سابون (صابون)

علت: كودك قادر به خاطر آوردن تصویر كلمه نیست

راهكار مناسب برای رفع اختلال:

1- انجام بازی چه كسی یا چه چیزی در كلاس جا به جا شده است.

2- ابتدا دو تصویر ساده را به كودك نشان می‌دهیم و پس از مخفی كردن تصویر از او می‌خواهیم كه تصاویر را به یاد آورد. در مرحله‌‌ی بعد از سه تصویر و تصاویر مركب و پیچیده‌تر استفاده می‌كنیم.

3- تهیه كارت‌هایی به ابعاد 7 ‌‍در 5 سانتی‌متر و نوشتن چند كلمه كه هم خانواده می‌باشند تا كودك برای چند روز از این كارت‌ها استفاده كند. مثلاً در جمله سازی و ساختن داستان و . . . (خاص مخصوص خصوصی)

4- تهیه كارت‌هایی به ابعاد 7 در 5 سانتی‌متر و نوستن دو یا سه كلمه‌ای كه كودك در آن‌ها دچار اشتباه می‌شود. این كارت‌ها نیز چند روز متوالی در اختیار وی قرار می‌گیرد و سپس تعویض می‌شود. مانند (صابون صبح عمو)




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر